
هیچ محدودیتی در رابطه با سایت،موقیعت سایت،برنامه و یا اندازه طرح وجود ندارد. هدف اصلی این مسابقه آزادی عمل کامل، بدون هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان و ایجاد طرح های خلاقانه می باشد. موضوع و کانسپت اصلی این مسابقه به شرح زیر می باشد:
یک آسمانخراش در قرن ۲۱ به چه معنی می باشد؟
مسئولیت تاریخی، متنی،اجتماعی، شهری و زیست محیطی از مگا سازه ها چه می باشد؟
تاریخ ثبت نام این مسابقه تا ژانویه ۲۰۱۵ می باشد.
چند نمونه از طرح های برنده سال قبل :
رتبه اول: Vernacular Versatility از طراح آمریکایی
رتبه اول به یک طرح آمریکایی تعلق گرفت که یک برج عظیم است با طراحی ساختمان های کوچک تر. این بنا سعی کرده تا با استفاده از شکل خانه های کوچک به یک برج عظیم و زیبا تبدیل شود.
رتبه دوم: Car And Shell Skyscraper از طراح آمریکایی برجی عظیم با سیستم درون شهری مخصوص خود است. این بنا به خیابان، پیاده رو و سایر امکانات ضروی مجهز است.
رتبه سوم: Propagate Skyscraper از طراح کانادایی یک برج فوق پیشرفته است که با استفاده از کربن دی اکسید هوا به رشد می پردازدو شکل این ساختمان نیز بر اساس شرایط طبیعی همانند باد و باران مشخص می شود.
طراحی های دیگری که به مقامی دست نیافتند اما شایان تقدیر بودند:
Sand Babel یک ساختمان پرینت ۳ بعدی که با استفاده از انرژی خورشیدی فعالیت می کند. طراحی توسط یک تیم چینی
منبع : evolo
نتایج مسابقات جهانی روبوکاپ برزیل 2014
رقابتهای جام جهانی روباتها که به روبوکاپ مشهور است، امسال در کشور برزیل برگزار شد که روز گذشته رسما با برگزاری سمپوزیوم جهانی در شهر ریو دوژانیرو خاتمه یافت. در این مسابقات که اتفاقا به دلیل حضور کشورهای صنعتی مطرح و دانشگاههای صاحب نام جهان از اهمیت به سزایی برخوردار است، کاروان علمی کشورمان نیز به کسب عناوین متعدد قهرمانی در سطح بین المللی نائل آمدند.
بر خلاف جام جهانی فوتبال، مسابقات جهانی روبوکاپ توانست دل بسیاری از هموطنانمان را شاد کرده و به همگان یادآور سازد که جوانان این مرز و بوم از نقطه نظر علمی و پژوهشی دست کمی از محققان و پژوهشگران مقیم در کشورهای صنعتی پیشرفته ندارند و با کمی بذل توجه مسئولین خواهند توانست پرچم کشور عزیزمان را بر قلههای دانش به احتزاز درآورند.
این مسابقات که با حضور تیمهایی از کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن، چین، اتریش، هندوستان و سایر کشورها برگزار شد، سه روز به درازا کشید. کمپانیهای مطرحی همچون اراکل، LEGO و Math Works به همراه دهها کمپانی دیگر جزو حامیان مالی این مسابقات بودند.
بر اساس اطلاعاتی که از روابط عمومی کمیته ملی روبوکاپ جمهوری اسلامی ایران مستقر در برزیل بدست آوردم، نتایج و مقامهای نهایی کسب شده توسط تیمهای ایرانی حاضر در این تورنومنت علمی عبارتند از:
همانگونه که مشاهده میکنید، نتایج کسب شده توسط تیمهای ایرانی حاضر در برزیل بسیار درخشان بوده این موضوع مایه افتخار یکایک ایرانیان خواهد بود. امیدواریم روز به روز شاهد دستاوردهای بزرگ افتخارآفرینان ایران اسلامی عزیز در عرصههای علمی و پژوهشی جهانی باشیم.
ژاپن در تلاش است مسابقات ربوکاپ را به المپیک روباتها(رُبات) تبدیل کرده و اولین المپیک روباتها در جهان را در سال 2020 برگزار کند.
"شینزو آبه" نخستوزیر که پشت این پروژه قرار دارد معتقد است با برگزاری این المپیک در تابستان 2020 سرآمد بودن ژاپن در فناوری روباتیک تثبیت خواهد شد.
وی از "انقلاب روباتیک" صحبت کرده و گفت همه روباتها همراه با صاحبان خود در ژاپن گرد هم خواهند آمد و تمام مهارتهای فناورانه خود را در مسابقات تعریفشده در المپیک بکار خواهند گرفت.
انقلاب روباتیک درواقع ارزش صنعت روباتها را به درجه کیفی بالا میرساند و با تجمیع ایدههای نوین میتواند این صنعت را به جلو براند. نخستوزیر ژاپن که جزییات بیشتری از انقلاب روباتیک موردنظر خود نگفت، میداند که پس از گذشته چند دهه از توسعه روباتها و هوش مصنوعی، میتوان بهخوبی توسعه روباتها در سایر صنایع را مشاهده کرد و با راهاندازی المپیکی مخصوص روباتها امیدها را در این زمینه افزایش میدهد.
"شینزو آبه" که از کارخانه "تولید روبات برای سایر صنایع" بازدید میکرد ایدههای کشور خود را مطرح کرد که چگونه ژاپنیها روی این علم سوار شده و قصد دارند روباتها را در تمامی جنبههای زندگی مردم دخالت مثبت دهند.
(robot/robotic در ایران از واژههای چند املایی وارد شده از زبان بیگانه است که پیشتر روبات و روباتیک و ربوتیک نوشته شده و اینک رُبات و رُباتیک و رُبوتیک نوشته شده و همچنان مورد اختلاف است!!)
منبع: اسلش گی یر
نام برج تویلت (The Twilt Tower) برگرفته از ترکیب کلمات ‘ پیچ خورده’ وکج می باشد.این برج توسط Paolo Venturella طراحی شده . گروه معماری paolo-venturella+angelo-balduccis از کشور ایتالیا برای به چالش کشیدن نظریه ادغام بین معماری و انرژی های نو، شکل جدیدی رابرای ساختمان “eurosky ” پیشنهاد کرده است که اسم آن را tower twilt گذاشته است.
در این برج جدید پنل های فتوولتائیک نه تنها بر روی سقف بلکه در سر تا سر ساختار قرار دارد که با چرخیدن و کج شدن به سمت اشعه خورشید، اجاز ه می دهد تا اشعه مستقیم خورشید در طول کل روز به این پنل ها بتابد.
دو سال پیش زمانی که تیم ملی فوتبال آلمان، در مسابقات جام ملتهای اروپا، در مرحله نیمهنهایی مغلوب ایتالیا شد، این باخت تلخ باعث نشد که همه چیز به نداشتن بخت و اقبال و جفت و جور شدن توپ روی پاهای سوپرماریو (بالوتلی) نسبت داده شود.
گرچه برنامهریزیهای هدفدار از سالها پیش توسط فدراسیون فوتبال ترتیب داده شده بود، اما حرکت تازهای آغاز شد تا حتی فاکتور بداقبالی نتواند در جام جهانی پیش رو، جلوی موفقیت آلمانیها را بگیرد.
در اینجا به دو مورد از کارهای جالبی اشاره میکنیم که نقش زیادی در پیروزی تیم ملی آلمان داشتند، دو موردی که کمتر رسانهای شدهاند.
در شرایطی که بسیاری از تیمهای مهمان، هتلها و محلهای تمرین ناشناخته را چند هفته قبل از رفتن به برزیل انتخاب کرده بودند، آلمانیها در حرکتی بیسابقه، با مشارکت و سرمایهگذاری در احداث یک کمپ، کمپ اختصاصی خود را در برزیل ساختند. این کمپ، کمپ باهیا نام گرفت.
کمپ باهیا، معماری هنری زیبایی داشت تا بیشترین رفاه و آسایش را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد و آنها و کادر مربیگری بتوانند به راحتی تمرین و بدنسازی کنند و بعد از هر بازی طاقتفرسا بیاسایند.
فدراسیون فوتبال انگلیس، به سادگی هتل Royal Tulip ریو را برای اقامت انتخاب کرده بود، اما آلمانیها در کمال تعجب سراغ روستایسانتو آندره رفتند و با سیاست و نقشه در احداث کمپ مشارکت کردند و اگر بخواهیم سادهتر بگوییم، همه کار ساخت کمپ را خودشان انجام دادند!
سانتو آندره با محل بازیهای آلمانیها، فاصله کمی داشت و از نظر آب و هوا هم شرایطش به آنها شبیه بود.
محل اقامت آلمانیها تنها ۴۵ دقیقه از فرودگاه پورتو سگورو فاصله داشت، بازیکنان از این فرودگاه با یک جت اختصاصی میتوانستند تنها در عرض ۲ ساعت به سه شهر محل برگزاری مسابقات مرحله مقدماتی بروند.
کمپ آلمانیها از ۱۴ ساختمان دوطبقه تشکیل شده بود و در مجموع ۶۵ اتاق داشت که برای اقامات بازیکنان و پرسنل کافی بود.
زمین تمرین و مرکز بدنسازی هم پیشبینی شده بود، شما باید این امکانات را در کنار منظره طبیعت و ساحل زیبا بگذارید تا ببینید، انتخاب آلمانها چقدر خوب بود.
این کمپ، حتی یک مرکز رسانهای داشت که ارتباط تیم ملی آلمان با رسانهها را آسان و ضابطهمند میکرد.
پشتیبانهای مالی تیم ملی آلمان، در مجموع ۲۵ میلیون یوروبرای ساخت کمپ هزینه کردند.
شاید لازم به توضیح نباشد که بگوییم امکانات اینترنتی و ارتباطی و ساختارهای آی تی مرکز از هر نظر مجهز بودند.
از نظر محیط زیستی سعی شد، به جای قطع کردن درختها، درختها با احتیاط از ریشه درآورده شوند و در محل جدید کاشته شوند، همچنین از مواد ساختمانیای استفاده شد که در محل موجود بودند و از این طریق به اقتصاد محلی هم کمک شد.
جالب است که این کمپ تنها برای زمان جام جهانی ساخته نشد و طوری برنامهریزی شد که بعد از ترک آلمانها بتواند شغلهای طولانیمدتی برای ساکنان محلی ایجاد کند. مثلا رستورانی که با دقت مواد مغذی لازم برای بازیکنان را فراهم میکرد، بعد از بازیها هم سر پا خواهد بود و آشپزهایش میتوانند سالها از داشتن شغلی ثابت مطمئن باند.
سه راهبرد عمده برای ساختن این کمپ اینها بودند: سازگاری با محیط زیست، مقاومت و مناسب بودن برای توریستها در آینده. این مورد آخری خیلی جالب است، گویا آلمانیها دوست دارند بعد از بازگشت به کشورشان در برزیل میراثی ماندگار از خود به جا بگذارند.
اما مورد جالب دیگری که به قهرمانی آلمانیها کمک کرد، استفاده از خدمات نرمافزاری شرکت SAP بود که مقر آن در والدورف آلمان است.
این شرکت که شاید نامش برای شما ناآشنا باشد، شرکت نرمافزاری بسیار بزرگی که در سراسر جهان بیش از ۶۶ هزار کارمند دارد.
این شرکت برای تحلیل اطلاعات بازیها نرمافزار جامعی ساخت به نام SAP Match Insights. این نرمافزار به حفظ آمادگی بازیکنان، آمادهسازی آنها و اتخاذ تاکتیکهای مناسب کمک میکند.
الیور بیرهوف بازیکن مشهور سابق آلمان که ما او را به خاطر گل طلاییاش که آلمانها را در جام ملتها اروپای ۱۹۹۶ به قهرمانی رساند، هیچ وقت از یاد نمیبریم، حالا مدیر تیمهای ملی است، از این نرمافزار کاملا راضی است.
این نرمافزار جامع طوری نوشته شده است که اطلاعات آماری جالبی حتی در اختیار رسانهها و مردم عادی قرار بدهد.
در زمان جام جهانی ۲۰۰۶، دروازهبان وقت آلمانهای -ینس لمان- مجبور بود عادات پنالتی زدن بازیکنان تیم ملی آرژانتین را از روی کاغذ و خطوط دستنویس بخواند. اگر همین کاغذها و دستورالعملهای نبودند، شاید او نمیتوانست جهت پنالتی کامبیاسو را را بداند و آلمان را به نیمهنهایی برساند.
اما حالا همه چیز پیشرفته شده و نرمافزار Match Insights را میشود روی یک تبلت اجرا کرد و دقایق کلیدی بازی را با آن مرور کرد.
جالب است که خود بازیکنها هم میتوانند شخصا از این نرم افزار استفاده کنند. الیور بیرهوف میگوید که پیش از این اگر میخواستند نقاط ضعف و قوت بازیکنی را به او گوشزد کنند باید در اتاق تحلیل، جلسهای با او میگذاشتند، اما حالا خود بازیکن میتواند هر زمان که خواست، شخصا نقاط ضعف و قوتش را مرور کند.
به زودی چیزهای جانبیای مثل روانشناسی و جنبههای پزشکی هم به نرمافزار Match Insights اضافه خواهد شد.
نرمافزار طوری طرحریزی شده که برای جنبههای پژوهشی هم مناسب باشد و در آن بتوان اطلاعات پزشکی و سوابق تمرینی بازیکنان را ثبت کرد.
به علاوه با این نرمافزار میتوان حریفها و بازیکنهای شاخص آنها را با دقت تحلیل کرد و مثلا دانست که آمار کریستیانو رونالدو به چه ترتیب است و او چقدر پاس میدهد یا به سمت دروازه میدود.
نمودارهای و شبیهسازی این نرمافزار کمک زیادی به بازیکنان و تیم مربیگری میکنند، این اطلاعات را بازیکنان می تواند روث صفحه نمایش گوشیهای هوشمند خود هم ببینند.
گفته میشود که زمان نگه داشتن توپ توسط هر بازیکن تیم ملی آلمان در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۳٫۴ ثانیه بود، اما حالا این زمان فقط ۱٫۱ ثانیه است. این تفاوت معنادار تا حد زیادی به خاطر همین تحلیلهای نرمافزاری است.
منبع: علیرضا مجیدی