DG20.IRبهترینها؛برق،مکانیک،ساختمان،تکنولوژی،مدیریت،زبان

مطالبی در زمینه برق ،مکانیک ،کامپیوتر ،معماری ،کنترل ،الکترونیک ، مخابرات،ابزار دقیق ،هوش مصنوعی ، روباتیک، فتونیک، اویونیکAvionic ،فیزیک ،ساختمان ، تاسیسات، تکنولوژی جدید، موبایل ،مدیریت و کارآفرینی، آموزش زبان و مطالعه،خواندنی های اینترنت و انرژی مثبت

DG20.IRبهترینها؛برق،مکانیک،ساختمان،تکنولوژی،مدیریت،زبان

مطالبی در زمینه برق ،مکانیک ،کامپیوتر ،معماری ،کنترل ،الکترونیک ، مخابرات،ابزار دقیق ،هوش مصنوعی ، روباتیک، فتونیک، اویونیکAvionic ،فیزیک ،ساختمان ، تاسیسات، تکنولوژی جدید، موبایل ،مدیریت و کارآفرینی، آموزش زبان و مطالعه،خواندنی های اینترنت و انرژی مثبت

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا PM چیست؟

سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود, به روز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب,انجام می شود . به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.

 

اهداف:

هدف از اجرایPM را می توان به موارد ذیل خلاصه نمود:

1- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات

2- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات

3- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات

4- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه هاو ماشین آلات

5- تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات

6- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه

7- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی

8- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف

9- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت های تعمیری و تولیدی و در نتیجه بالا بردن بهره وری

 

شاخصه های تعمیرات سنتی

1-تعمیر دستگاه، پس از خرابی آن

2- انجام سرویس ها و بازدیدها بصورت ناقص، متفرق و سلیقه ای

3-عدم ثبت مستمر اطلاعات تعمیراتی

4-عدم بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده و صدور گزارش های مورد نیاز

5-عدم بهره برداری از نتایج گزارشات به منظور اصلاح روشها

 

نقاط ضعف و قوت نگرش سنتی

نکات قوت:

1- بومی بودن و جا افتاده بودن روش سنتی

2- سنخیت داشتن شاخصه های تعمیرات,با سایر امور جاری در کشور.

نکات ضعف:

1-عدم توان بکارگیری دانش و فن آوری های جدید.

2-معلوم نبودن قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی دستگاه ها.

3-وابستگی کامل سیستم به دانش و حافظه تعمیرکاران (به علت مستند نکردن فعالیت های تعمیراتی)

4-عدم ثبات در (سازمان,روش و فرآیندها) پس از هر جابجائی نیروی انسانی (مدیر تعمیرات یا تعمیرکار).

5- روشن نبودن مقصرین احتمالی در خرابی ها. به دلیل عدم وجود شرح وظیفه و دستورالعمل ها

 

شاخصه های نگرش سیستمی (نظام مند) به تعمیرات:

1-ثبت کلیه فعالیت ها , ارائه گزارشات و پیشنهادات

2-اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه PM

3-ایجاد یک فراگرد اطلاعات فنی وسیستمی فیمابین بخش های مختلف سازمان و همچنین فیمابین سازمان عملیاتی و بخش های ستادی و اداری.

4- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت کلیه نیروهای عملیاتی, اداری و پشتیبانی در انجام فعالیت های PM.

مراحل انجام PM برای تجهیزات مرکز داده

1- شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاه

2- باد گرفتن کردن دستگاه به طوری که تمامی گرد و خاک درون دستگاه زدوده شود.

3- استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیز کردن درگاه های حساس دستگاه  برروی قطعات الکترونیکی دستگاه

4- تمیز کردن بدنه دستگاه از بیرون و داخل

5- روشن کردن دستگاه و مطمئن شدن از سلامت دستگاه توسط  تست Smart Start

6- در صورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیر و تعویض قطعه خراب با سالم

7- راه اندازی مجدد دستگاه و تحویل آن به مشتری.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.