ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود, به روز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب,انجام می شود . به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.
اهداف:
هدف از اجرایPM را می توان به موارد ذیل خلاصه نمود:
1- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات
2- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات
3- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات
4- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه هاو ماشین آلات
5- تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات
6- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه
7- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی
8- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف
9- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت های تعمیری و تولیدی و در نتیجه بالا بردن بهره وری
شاخصه های تعمیرات سنتی
1-تعمیر دستگاه، پس از خرابی آن
2- انجام سرویس ها و بازدیدها بصورت ناقص، متفرق و سلیقه ای
3-عدم ثبت مستمر اطلاعات تعمیراتی
4-عدم بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده و صدور گزارش های مورد نیاز
5-عدم بهره برداری از نتایج گزارشات به منظور اصلاح روشها
نقاط ضعف و قوت نگرش سنتی
نکات قوت:
1- بومی بودن و جا افتاده بودن روش سنتی
2- سنخیت داشتن شاخصه های تعمیرات,با سایر امور جاری در کشور.
نکات ضعف:
1-عدم توان بکارگیری دانش و فن آوری های جدید.
2-معلوم نبودن قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی دستگاه ها.
3-وابستگی کامل سیستم به دانش و حافظه تعمیرکاران (به علت مستند نکردن فعالیت های تعمیراتی)
4-عدم ثبات در (سازمان,روش و فرآیندها) پس از هر جابجائی نیروی انسانی (مدیر تعمیرات یا تعمیرکار).
5- روشن نبودن مقصرین احتمالی در خرابی ها. به دلیل عدم وجود شرح وظیفه و دستورالعمل ها
شاخصه های نگرش سیستمی (نظام مند) به تعمیرات:
1-ثبت کلیه فعالیت ها , ارائه گزارشات و پیشنهادات
2-اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه PM
3-ایجاد یک فراگرد اطلاعات فنی وسیستمی فیمابین بخش های مختلف سازمان و همچنین فیمابین سازمان عملیاتی و بخش های ستادی و اداری.
4- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت کلیه نیروهای عملیاتی, اداری و پشتیبانی در انجام فعالیت های PM.
مراحل انجام PM برای تجهیزات مرکز داده
1- شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاه
2- باد گرفتن کردن دستگاه به طوری که تمامی گرد و خاک درون دستگاه زدوده شود.
3- استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیز کردن درگاه های حساس دستگاه برروی قطعات الکترونیکی دستگاه
4- تمیز کردن بدنه دستگاه از بیرون و داخل
5- روشن کردن دستگاه و مطمئن شدن از سلامت دستگاه توسط تست Smart Start
6- در صورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیر و تعویض قطعه خراب با سالم
7- راه اندازی مجدد دستگاه و تحویل آن به مشتری.