کابین آسانسور (Car or Cabin) :
کابین محفظه ای است که مسافر یا بار یا هر دو را در خود جای داده ٬ حمل می نماید و کنترل حرکت از داخل برای افراد امکان پذیر میباشد تزئینات داخل کابین با توجه به نوع کاربری آسانسور متفاوت بوده و ممکن است از نوع ورق رنگ شده کوره ای ،روکش فرمیکا، روکش استیل ، ویا از جنس شیشه ای که اصطلاحا به کابین شیشه ای یا PANORMA نامیده میشود ،انتخاب گردد.
جعبه رویزیون (جعبه بازرسی) :
برای اتصال تجهیزات الکتریکی روی کابین به تابلوی فرمان و تجهیزات الکتریکی دیگر ٬ از یک جعبه معمولا فلزی - که داخل آن ترمینال های مربوطه قرار گرفته اند - استفاده می شود . به منظور صرفه جویی در فضای روی کابین بر روی بدنه این جعبه تعدادی کلید - برای کنترل کابین در هنگام قرار گرفتن تابلو در حالت بازرسی - نیز نصب می شود .به عبارتی دیگر این محصول برای دسترسی آسانتر به ترمینال ها جهت نصب و رفع اشکال سریع تر در سیم کشی طراحی شده است بطوریکه تراول کابل از تابلو فرمان به روی کابین و جعبه رویزیون متصل می شود. روشنایی کابین٬هواکش٬شستی های احضار به این جعبه متصل می شوند و دارای دو نوع هستند: ۱ - کارکدک(سریال) ۲ - ساده
جعبه رویزیون ساده :
توجه داشته باشید که در این نوع٬ دو تراول کابل از تابلو فرمان به طرف کابین می رود.
جعبه رویزیون کارکدک(سیستم سریال کابین) :
در ساختمان های بلند ٬ سیم های تراول کابل متناسب با تعداد طبقه افزایش یافته ٬ هزینه اولیه و خدمات بعدی قابل توجهی را تحمیل می نماید . برای برطرف نمودن این مشکل ٬ از سیستمی مرسوم به کاهش سیم (سیستم سریال کابین) استفاده می شود . در این حالت با استفاده از فناوری سریال ٬ اطلاعات کابین مانند نمراتور٬شستی احضار و ... توسط تعداد کمی سیم منتقل می شود. در این انتقال صحت ارسال پیام بسیار اهمیت دارد . نکته مهم آن که مدار سری استپ هرگز داخل سیستم کاهش سیم نشده همواره بطور مسقیم اجرا می شود .
همان طور که از نام ( گیرلس ) پیداست این موتورها فاقد گیربکس می باشند و این مسئله باعث می شود لرزش کابین هنگام حرکت به حداقل برسد و حداقل 50% در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی نماید.گیرلس نسل جدید موتورها می باشد و از لحاظ حرکتی به هیچ عنوان قابل قیاس با موتورهای گیربکس دار نیستند، اما از لحاظ قیمتی دو برابر آنها هستند. این موتورها به دلیل عدم استفاده از روغن ، با محیط زیست سازگاری بسیار خوبی دارند. ضمنا بدلیل بازدهی بسیار بالا، دارای برگشت پذیری بالائی نیز هستند بنابراین با توجه به ماهیت ترمز الکتریکی در این گونه آسانسورها در مرحله ترمز انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به صورت حرارت، مجدد به شبکه تزریق می شود.
یکی از راههای تغییر سرعت ، تغییر درفرکانس منبع تغذیه است. از این رو برای این امر، به تغییر دهنده فرکانس در سر راه موتور نیاز است. نام این تغییر دهنده اینورتور می باشد.(Invertor) کنترل ولتاژ و فرکانس به صورت همزمان به منظور کنترل سرعت و نیروی گشتاور در موتور می باشد.
یکی از خصوصیات مهم این نوع سیستم، امکان بهره بردن از استاندارد صنعتی موتور جریان متناوب طراحی شده برای VF می باشد.
کفشک راهنمای آسانسور در بالا و پایین کابین آسانسور و وزنه تعادل[۱] نصب می گردند و با حرکت در امتداد ریل های راهنما، نقش هدایت کننده را ایفا می کند. عملکرد و کیفیت کفشک های راهنما و ریل ها بیشتر از هر وسیله دیگری در سیستمآسانسور، بر روی راحتی حرکت[۲] تأثیر دارند. در اینجا به بررسی کفشک ها جهت شناخت و آگاهی بیشتر و نیز موارد ایمنی جهت نصب نوع رایج در ایران پرداخته شده است.
نوع کفشک ها
الف) برای آسانسورهای مسافر بر و آسانسور های باری- مسافر بر
- برای سرعت های کم و متوسط باید از کفشک های راهنمای لغزشی[۱]۱mps استفاده کرد. استفاده کرد. کفشک های راهنمای لغزشی برای کابین باید همیشه از نوع قابل تنظیم و برای وزنه تعادل میتوان از نوع ثابت تا سرعت
- برای سرعت های بالا، باید از کفشک راهنمای غلطکی[۲] برای کابین و وزنه تعادل استفاده کرد. وجود این کفشک ها باعث کیفیت حرکت، کاهش سرو صدا، عدم نیاز به روانکاری ریل ها و صرفه جویی در انرژی بعلت کاهش در اصطکاک می شود.
ب) برای آسانسور های باری، می توان از کفشک راهنمای نوع ثابت استفاده کرد.
کفشک های راهنمای لغزشی نوع ثابت / نوع قابل تنظیم
کابین باید با کفشک راهنمای لغزشی ثابت یا دارای مفصل گردان تحت فشار فنر[۳]۱mps باشد. اگر سرعت کابین بیش از ۱mps باشد باید از کفشک راهنمای تحت فشار فنر با لنت قابل تعویض یا اینکه کفشک راهنما از نوع غلطکی باشد. فشار فنر باعث می شود که فشار ثابتی بر روی ریل ها اعمال شود. در کفشک نوع قابل تنظیم که دارای مفصل گردان است، کفشک بوسیله براکت نگهداشته شده و قابل گردش است تا با تنظیم شدن خودش، ریل های راهنما را به طور یکنواخت در بربگیرد. در شکل ۱، اشکال مختلف این نوع کفشک نشان داده شده است. با لنت های قابل تعویض تدارک دیده باشد که سرعت کابین مناسب و شامل
شکل ۱ : چند نوع کفشک راهنما از نوع لغزشیلنت کفشک راهنما باید دارای خواص زیر باشد :
- ضریب اصطکاک کم
- خاصیت لغزشی خوب
- مقاوم در برابر سایش
- قابلیت جذب بارهای ضربه ای، خطا و غیر یک راستا بودن ریل ها
کفشک راهنمای نوع غلطکی
کفشک های غلطکی باید دارای طراحی مناسب بوده که شامل غلطک هایی است که بر روی بدنه فلزی محکم قرار گرفته و بصورتی نصب می شود تا امکان اتصال دائم و پیوسته همه ی غلطک ها با سطوح متقابل ریل راهنما، تحت هر شرایط بار و عملکرد، وجود داشته باشد. غلطک ها باید بر روی سه سطوح ریل راهنما حرکت کنند و عملکرد خوبی داشته باشند. همچنین دارای نوار تایری از جنس پلی اورتان یا مواد دارای خاصیت ارتجاعی بادوام جهت حذف سرو صدا و کیفیت حرکت باشد. بلبرینگ غلطک ها باید دارای پوشش روانکاری بوده و بر روی یک بدنه فلزی محکم نصب شده باشند.
کفشک های غلطکی باید بر روی ریل راهنمای خشک و بدون روغنکاری حرکت کنند. یک محافظ فلزی صفحه ای برای حفاظت از چرخ ها، در بالای کابین و وزنه تعادل، باید تدارک دیده باشد. چرخ های غلطک، برای کابین از ۵۰۰ RPM، و برای وزنه تعادل از ۱۰۰۰ RPM، نباید تجاوز کند.
باید یک وسیله ای جهت تنظیم فشار فنر تدارک دیده باشد و بین کفشک ها و ریل های راهنما حرکت آزادانه داشته باشد. در شکل ۳، یک نوع از کفشک راهنمای غلطکی نشان داده شده است.شکل ۳ : یک نوع از کفشک راهنمای غلطکیموارد ایمنی برای استفاده
- تمام تجهیزات کابین و وزنه تعادل باید قبل از نصب کفشک راهنما، به خوبی بالانس شده باشند.
- برای انتخاب کفشک راهنما باید به بار اسمی آسانسور، سرعت عملکرد آسانسور و نوع ریل راهنما توجه نمود.
- بدنه اصلی باید از جنس خوبی برخوردار باشد و دارای استحکام کششی بالا، بادوام و سبک وزن باشد.
- بدنه براکت که به کابین متصل می شود، باید دارای کف تخت یا ماشینکاری شده باشد (شکل ۴ را ببینید).شکل ۴ : کفشک لغزشی با کف ماشینکاری شده- محل انطباق جالنتی (محل قرارگیری لنت) با لنت باید عاری از هر گونه پلیسه و زائده باشد و کاملاً تخت باشد؛ همچنین لنت و جالنتی در انطباق کامل با هم باشند و هیچگونه حرکت اضافه ای بین لنت و جالنتی وجود نداشته باشد. (شکل ۵ را ببینید).ب الفشکل ۵ : الف) عدم وجود پلیسه و زائده در محل قرارگیری لنت، ب) انطباق کامل لنت و جالنتی-در کفشک های با مفصل گردان، نباید لنگی در مفصل گردان وجود داشته باشد، که این امر منجر به لغزش کابین می شود. یک روش ساده برای آزمایش لنگی اینست که قطعات کفشک را از هم باز کرده، یک شفت با همان قطر سوراخ مفصل برداشته، سپس آن را طوری داخل سوراخ براکت برده که انتهای آن را با دست پوشانده شده باشد تا هوا نتواند خارج شود؛ حال شفت را از داخل سوراخ براکت با سرعت بیرون آورده که در این صورت صدای شبیه به “توپ” را به دلیل وجود فشار هوا شنیده می شود (شکل ۶ را ببینید)شکل ۶ : یک آزمایش ساده برای آزمایش لنگی در کفشک راهنما-سازنده کفشک راهنما باید جنس و عمر مفید لنت را مشخص کرده باشد تا از کارایی آن اطمینان حاصل شود. برای این منظور می توان از مواد Nylon و PVC-P استفاده کرد. هرگز از لنت های نامرغوب در کفشک استفاده نکنید.-کفشک راهنما باید دارای سهولت در نصب باشد.-در بکارگیری کفشک های لغزشی، ریل های راهنما باید روانکاری شوند تا مقاومت در برابر اصطکاک و سایش کم شود و شرایط لغزشی بهتر شود. برای بالا بردن مقاومت به سایش می توان به آن مولیبدنیم دی سولفات اضافه کرد.-هر دو ماه یکبار، کفشک های راهنمای کابین و وزنه تعادل را تمیز و روانکاری کنید؛ در صورت نیاز، آن ها را تنظیم کنید.-هر شش ماه یکبار، پوشش کفشک های راهنمای کابین و وزنه تعادل را بررسی کنید.http://www.blift.ir
در زیر شکل انواع مختلف از کفشک های راهنما را مشاهده می کنید: