DG20.IRبهترینها؛برق،مکانیک،ساختمان،تکنولوژی،مدیریت،زبان

DG20.IRبهترینها؛برق،مکانیک،ساختمان،تکنولوژی،مدیریت،زبان

مطالبی در زمینه برق ،مکانیک ،کامپیوتر ،معماری ،کنترل ،الکترونیک ، مخابرات،ابزار دقیق ،هوش مصنوعی ، روباتیک، فتونیک، اویونیکAvionic ،فیزیک ،ساختمان ، تاسیسات، تکنولوژی جدید، موبایل ،مدیریت و کارآفرینی، آموزش زبان و مطالعه،خواندنی های اینترنت و انرژی مثبت
DG20.IRبهترینها؛برق،مکانیک،ساختمان،تکنولوژی،مدیریت،زبان

DG20.IRبهترینها؛برق،مکانیک،ساختمان،تکنولوژی،مدیریت،زبان

مطالبی در زمینه برق ،مکانیک ،کامپیوتر ،معماری ،کنترل ،الکترونیک ، مخابرات،ابزار دقیق ،هوش مصنوعی ، روباتیک، فتونیک، اویونیکAvionic ،فیزیک ،ساختمان ، تاسیسات، تکنولوژی جدید، موبایل ،مدیریت و کارآفرینی، آموزش زبان و مطالعه،خواندنی های اینترنت و انرژی مثبت

۱۹ تست آ/ب اساسی که باید بر روی سایتمان اجرا کنیم


۱۹ تست آ/ب اساسی که باید بر روی سایتمان اجرا کنیم

بهینه‌سازی آمار تبدیل (CRO)، مخصوصاً اگر در این حوزه مبتدی باشید آن‌قدر که به نظر می‌رسد هم ساده نیست. اصلی‌ترین مشکل در مسیر CRO این است که باید بدانیم از کجا شروع کنیم و چه چیزی را تست کنیم. در ادامه سعی داریم موضوع دوم را تحلیل کنیم. اما نکته اساسی این است که اجرای تست‌های تصادفی و بی‌هدف معمولاً نتیجه معکوس دارد؛ اگر زمان و هزینه قابل‌توجهی برای نرم‌افزارها، کارمندان و مشاوران پروژه صرف کنیم و فاکتورهایی را تست کنیم که نمی‌توانند به‌اندازه کافی سودآوری داشته باشند تا هزینه‌ها را جبران کنند، به‌جایی نمی‌رسیم. پیشنهاد می‌کنم از بین تست‌های زیر، هرکدام را که با اهداف مشخص کسب‌وکارتان همخوانی دارند انتخاب و اجرا کنید:


ادامه مطلب ...

دانلود نرم افزار نت پیشگیرانه نگهداری و تعمیرات Cworks با قابلیت زبان فارسی


نسخه رایگان سیستم مدیریت نگهداشت رایانه ای که فعلا جهت چکاب و تست آن مورد بررسی قرار داده ام شامل بخش های نظیر؛دستور کارها،وسایل،مکان ها ،کارمندان، بانکهای اطلاعات، نت پیشگیرانه و قسمت مهم گزارشگیری می باشد که گزارش و توضیح مبسوط تری دباره  آن و موارد استفاده و نقاط ضعف و قوت آن در حال بررسی و تهیه می باشد.

دانلود نرم افزار نت پیشگیرانه نگهداری و تعمیرات Cworks با قابلیت زبان فارسی

اتوماسیون خانگی home automation


یک تابلوی کنترل اتوماسیون خانگی که می‌تواندروشنایی، دماپا، امنیت، دستگاه قفل و سرگرمی‌های خانگی را کنترل کند.

اتوماسیون خانگی یک فناوری نوظهور و در حال گسترش است[۱] که در پایین‌ترین سطح خود می‌تواند به همهٔ خدمات و محصولاتی اشاره داشته باشد که بدون دخالت صاحب‌خانه عمل یا پیامی را در محیط خانه اجرا می‌کنند یا به نمایش درمی‌آروند. بنا بر این تعریف، یک ساعت شماطه‌دار یا یک آشکارساز دود نمونه‌هایی از ابزارهای اتوماسیون خانگی هستند.[۲] خانه‌هایی که از چنین فنونی بهره می‌برند خانهٔ هوشمند نیز نامیده می‌شوند.

کنترل از راه دور وسایل خانگی نیز بخشی از اتوماسیون خانگی محسوب می‌شود. ابزارهای اتوماسیون خانگی ممکن است برای روشن یا خاموش کردن وسایل منزل به کار روند یا تنظیمات عملکرد دستگاه‌ها را بر اساس زمان‌های از پیش تعیین‌شده تغییر دهند. این ابزارها همچنین ممکن است به گونه‌ای تنظیم شوند که عملکرد تجهیزات را با توجه به تغییرات پیش‌آمده در محیط خانه تغییر دهند. خانه‌هایی که از چنین فنونی بهره می‌برند گاهی خانهٔ هوشمند یا ساختمان هوشمند نامیده می‌شوند.[۳]

فنون یاد شده ممکن است شامل استفاده از ارتباطات پهن‌باند باشند. اتوماسیون خانگی ممکن است به روش متمرکز و برنامه‌پذیر اجرا شود و یا اینکه به روش غیرمتمرکز و و با حسگرها و کنترل‌کننده‌های جدا از هم اجرا شود. در این سامانه‌ها ممکن است از کنترل‌کننده‌های الکترونیکی پیشرفته برای کنترل روشنایی، گرمایش، سرمایش و وسایل سرگرمی استفاده شود که خود این سامانه‌ها می‌توانند از یک شبکهٔ سیم‌کشی ویژه یا بی‌سیم برای ارتباط بهره برند یا چندین سیستم مجزا (مانند حسگرهای نوری که روشنایی را کنترل می‌کنند) باشند. یکی از جنبه‌های مهم اتوماسیون خانگی، پتانسیل آن برای کاهش مصرف انرژی است. از آنجایی که خود سیستم‌های اتوماسیون خانگی انرژی مصرف می‌کنند، تنها در صورتی می‌توانند در کاهش مصرف انرژی مفید باشند که صرفه‌جویی حاصل از بکارگیری آن‌ها بیشتر از مصرف انرژی‌شان باشد. اگر هدف صرفه‌جویی است، اولویت را باید ابتدا به طراحی یک خانه با بازدهی بالا در صرفه‌جویی انرژی و بکارگیری وسایل خانگی داری بازدهی بالا اختصاص داد. اتوماسیون خانگی از راه کاهش زمان عملکرد دستگاه‌ها و محدود کردن زمان روشن بودنشان، و یا کاهش نیاز به استفاده از دستگاه، به صرفه‌جویی انرژی کمک می‌کند.[۴]

ایدهٔ کلی اتوماسیون خانگی این است که کلیهٔ سامانه‌های الکتریکی و الکترونیکی و ابزارهای خانه را به یکدیگر و در یک شبکه به گونه‌ای به هم متصل کند که بتوان آن‌ها را از یک رابط مشترک کنترل نمود و با هم در ارتباط قرار داد. مثلاً اگر مشغول تماشای فیلمی در تلویزیون منزل خود باشید، چراغ‌ها به صورت خودکار کم‌نور شوند و تماس‌های تلفنی به صورت خودکار به منشی تلفنی ارجاع داده شوند تا بتوانید با آسودگی به تماشای فیلم بپردازید. انجمن اتوماسیون خانگی (HAA) اتوماسیون خانگی را چنین تعریف می‌کند: «فرایند یا سامانه‌ای (با تجهیزات یا روش‌های مختلف) که زمینهٔ بهبود سبک زندگی فرد را فراهم می‌آورد و خانه را به محلی راحت‌تر، امن‌تر و پربازده‌تر تبدیل می‌کند.» [۵]

با وجود اینکه فناوری‌های لازم برای اتوماسیون خانگی هم‌اکنون هم فراهم هستند، اما به دلیل هزینه‌های اقتصادی و نیز دید مصرف‌کنندگان به آن به عنوان راه حل‌هایی پیچیده برای مسائل ساده، مانع گسترش آن می‌شوند. اما امید است که در آینده با ثابت‌شدن استانداردهای اتوماسیون خانگی و همگرایی فناوری‌های مختلف و فراهم‌آورندگان خدمات این موانع برطرف شوند. هم‌اکنون نیز استانداردهای ساخت خانه‌ها در حال پیشرفت هستند و استفاده از روش‌های سیم‌کشی قدیمی در خانه‌های نوین جوابگوی نیازهای نسل جدید ابزارهای شخصی خانگی نیست و برق و ارتباطات در همه‌جا لازم هستند. استفاده از اتوماسیون خانگی دارای چندین مزیت نسبت به روش‌های بدون سیم‌کشی و نامتصل است و در صورت اجرای درست می‌تواند به سادگی و راحتی زندگی کمک کند. اتوماسیون خانگی می‌تواند زمینهٔ دسترسی بی‌درنگ به امکانات منزل و شخصی‌سازی محیط مطابق میل افراد را فراهم آورد (منظور از شخصی‌سازی این است که افراد مختلف می‌توانند تجربیات و تنظیمات مختص به خودشان را در یک اتاق داشته باشند). با بکارگیری این سامانه‌ها می‌توان نگهداری و تعمیر وسایل را به صورت فعال و پیش از وقوع آن انجام داد. برای نمونه اگر گرمایش مرکزیخراب می‌شود، سامانه به صورت خودکار برای تعمیرکار رایانامه می‌فرستد که او نیز در پاسخ گاه‌شمار صاحب‌خانه را بررسی می‌کند و زمانی مناسب برای ملاقات تعیین می‌شود. امنیت و ارتباطات در این میان نقش مهمی دارند. از مزایای خانه‌هایی که به با بستر اتوماسیون خانگی ساخته می‌شوند می‌توان به سادگی در نصب و افزودن ابزارهای جدید (بدون نیاز به پیکربندی خاص یا مراجعه به فرد متخصص) اشاره کرد. در ابزارهای آینده هر وسیله (مانند دی‌وی‌دی) حداکثر به یک سیم برای اتصال نیاز خواهد داشت و بیشتر ارتباط‌ها از راه بی‌سیم انجام می‌گیرد. [۶]

یکی از ساده‌ترین کاربردهای اتوماسیون خانگی، کنترل از راه دور روشنایی و وسایل منزل است. به عنوان نمونه کنترل از راه دور یک تلویزیون یکی از ابزارهای اتوماسیون خانگی‌ست. یک سیستم اتوماسیون خانگی رایج از یک کارساز خانگی که نقش هستهٔ سیستم را بازی می‌کند و وسایلی که به این کارساز متصل می‌شوند تشکیل می‌گردد. کاربر می‌تواند از راه اینترنت با اتصال به کارساز خانگی هر یک از وسایلی که به این کارساز متصل هستند را کنترل کند. برای اتصال به چنین کارسازی لازم نیست حتماً به یک رایانهٔ شخصی دسترسی داشته باشیم، بسیاری از این سامانه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوان آن‌ها را با استفاده از یک ابزار دستی مانند تلفن همراه و به طور کلی هر وسیله‌ای که قابلیت دسترسی به اینترنت و اجرای یک مرورگر وب را داشته باشد کنترل کرد.[۷]

اتوماسیون خانگی به عنوان روشی برای کمک به افراد سالمند و ناتوان مطرح است به طوری که این افراد بتوانند با امنیت و آسایش در خانه بمانند و استقلال خود را حفظ کنند و نیازی به این نباشد که به یک مرکز پزشکی منتقل شوند.[۸] پروژه‌هایی که در این زمینه تعریف می‌شوند از چالش‌برانگیزترین پروژه‌های حوزهٔ اتوماسیون خانگی هستند و تمامی مشکلات مطرح در مراقب از راه دور، مانند نظارت همیشگی، غیرتهاجمی بودن و حفظ قابلیت تحرک بیمار، اینجا نیز صادقند. اتوماسیون خانگی به تفسیرِ بهترِ داده‌های فیزیولوژیکی کمک می‌کند. به عنوان نمونه می‌توان به واپایی فشار خونبیمار از راه دور اشاره کرد که نیاز همزمان به تعیین وضعیت بیمار (از نظر خواب یا بیدار بودن) دارد؛ فشار خونی که در حالت فعالیت بدنی ممکن است کاملاً طبیعی باشد، در حالت خواب می‌تواند نشان از وضعیت وخیم سلامت داشته باشد. در کنار این مراقبت‌ها امکانات رفاهی دیگری مانند خدمات کمکی، خدمات اطلاعاتی و خدمات ارتباطی نیز ممکن است ارائه شوند.[۹]

منبع:ویکی پدیا

خلاصه ای از مبحث روشنایی فنی هنرستان و کار و دانش

روشنایی فنی:

  • - به مقدار نوری که در تمام جهات از یک منبع نوری در هر ثانیه منتشر می شود جریان نوری (توان نوری ) میگویند .
  • - جریان نوری را با Φ نشان میدهند. واحد جریان نوری لومن (Lm) می باشد .
  • - به مقدار نوری که بر واحد سطح تابیده می شود شدت روشنایی میگویند. واحد شدت روشناییلوکس (LX) یا لومن بر متر مربع میباشد . یک لوکس= یک لومن بر متر مربع می باشد.
  • - شدت روشنایی را با حرف E نشان میدهند و فرمول آن عبارت است از
  • - نسبت جریان نوری ( توان نوری ) به توان الکتریکی لامپ را بهره نوری لامپ میگویند و واحد آنلومن بر وات میباشد .
  • - به تراکم شار نور در فضا شدت نور میگویند . و واحد آن شمع یا کاندلا (ca) می باشد .
  • - نسبت شدت نور به سطحی که نور از آن متصاعد می شود درخشندگی میگویند . واحد درخشندگی شمع بر سانتیمتر مربع می باشد
  • - پخش نور به روشهای مطابق جدول زیر صورت میگیرد .

نوع پخش نور

مستقیم

نیمه مستقیم

یکنواخت (عمومی)

نیمه غیر مستقیم

غیر مستقیم

مقدار نور تابیده شده به بالا

0 تا 10 درصد

10 تا 40 درصد

40 تا 60 درصد

60تا 90 درصد

90 تا 100 درصد

 

 

 

 

 

 

مقدار نور تابیده شده به پایین

90 تا 100 درصد

60 تا 90 درصد

40 تا 60 درصد

10 تا 40 درصد

0 تا 10 درصد

کاربرد

سوراخکاری و تراشکاری

دفاتر کار و کلاسها و بانکها

محوطه ها و محیط کار معمولی

هتلها و مهمانخانه ها

دکوراسیون سینما و ویترینها

 

  • - جهت انتخاب نوع روشنایی باید سه عامل مسائل اقتصادی ، زیبایی ، بهداشتی رعایت گردند . در مسائل اقتصادی دو اصل هزینه اولیه و هزینه تعمیر و نگهداری باید توجه شود .
  • - مراحل محاسبه روشنایی داخلی : ابتدا از جداول استاندارد مقدار شدت روشنایی مورد نیاز محل را بر حسب لوکس بدست می آوریم . سپس نوع روشنایی را انتخاب کرده و نوع چراغ را نیز انتخاب می نمائیم . با استفاده از جداول مربوط به هر چراغ ضریب آلودگی (MF) را بدست میآوریم. با استفاده از فرمولهای زیر ضریب فضا را محاسبه می نماییم .

برا ی روشنایی مستقیم ، نیمه مستقیم  و یکنواخت                   ٢w+L / 6H     روشنایی نیمه غیر مستقیم و غیر مستقیم          ٢w+L / 4H 

  W :  عرض محیط                                L : طول محیط                          H: ارتفاع نصب چراغ

با استفاده از جداول مربوطه با استفادا از ضریب فضا ، رنگ سقف و رنگ دیوار و کف مقدار ضریب بهره (µ) را محاسبه نموده و با استفاده از فرمول     E A / µMF

 مقدار جریان نوری مورد نیاز را محاسبه می نماییم . در این فرمول A  سطح مقطع محیط بر حسب متر مربع و E  شدت روشنایی بر حسب لوکس میباشد

و پس از آن از فرمول            مقدار نور هر چراغ      /       مقدار نور کل     = تعداد چراغ                          تعداد چراغهای لازم را بدست می آوریم .

  • - نحوه چیدن چراغها در سقف باید به گونه ای باشد که فاصله هر چراغ تا دیوار نصف فاصله دو چراغ ( در طول یا عرض ) باشد .

چرا از الگوی طرح شبکه‌ای استفاده می‌کنیم؟

 

چرا از الگوی طرح شبکه‌ای استفاده می‌کنیم؟
طرح شبکه‌ای امکان کسب بیشترین بازدهی را از مطالعه فراهم می‌سازد. این فرآیند به گونه‌ای به مغز و ساختار کارکردی آن تطابق دارد که امکان یادگیری و به خاطر سپاری کامل مطالب را با یک‌بار یادگیری فراهم می‌سازد.
فرد پس از مدتی مطالعه به شیوه‏ی شبکه‌ای با آگاهی به توانایی‌های بی شمار خویش به خلاقیتی نامحدود دست می‌یابد.
الگوی تدریس طرح شبکه‌ای، فرصت فعالیت بیشتر نیم‌کره‌ی راست مغز را به یادگیرنده می‌دهد و سبب افزایش یادگیری و کسب بازدهی بیشتر می‏شود.
با استفاده از نقشه مفهومی، مطالب به صورت کدگذاری و رمز بندی شده در اختیار مغز گذاشته می‏شود. در نتیجه مغز فرصت و نیروی کافی برای ذخیره‏سازی مطالب را به دست می‌آورد.
هنگام یادگیری، نیم‌کره‌ی چپ مغز بیش‌تر فعالیت دارد و نیم‌کره‌ی راست فعالیت چندانی ندارد. در صورت فراهم نمودن شرایط مناسب برای نیم‌کره‌ی راست، بازدهی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و یادگیری معنادار می‌شود. فعالیت‌های مانند تجسم، شناخت رنگ و زمینه‌های هنری، بیش‌تر مربوط به نیم‌کره‌ی راست مغز می‌باشد. بنابراین با استفاده از روشی به نام طرح شبکه‌ای می‌توان، نیمکر‌ی راست مغز را نیز فعال نمود. 


در این روش ابتدا نکات کلیدی درس استخراج می‌گردد (نکات کلیدی از یک یا چند کلمه تشکیل شده که هنگام مطالعه‌ی متن باید آن را پیدا کرد).پس از استخراج نکات کلیدی باید آن را در شاخه‌های اصلی، شاخه‌های فرعی و فرعی‌تر و... قرار داد و طراحی ویژه‌ای به صورت یک شبکه یا نقشه برای آن در نظر گرفت. از طرح شبکه‌ای به عنوان نقشه‌ی مفهومی نیز یاد می‌شود.

طرح شبکه ای برای مطالعه 

افرادی که به هنگام مطالعه از شیوه‌های یادداشت برداری استفاده نمی‌کنند، میزان بهره‌وری مطالعه آنان تنها حدود 20 درصد است. اگر فرد در زمان مطالعه زیر عبارت‌های مهم کتاب یا هر نوشته دیگر خط بکشد؛ یعنی به عمل برجسته سازی که از عوامل موثر در یادآوری است، اقدام ورزد، میزان بهره‌وری او در مطالعه به 30 درصد افزایش می‌یابد. اگر در حین مطالعه، یادداشت برداری از نوع خلاصه نویسی صورت گیرد، بازدهی به 40 درصد می‌رسد. یادداشت برداری به شیوه استخراج عباراتی که حاوی نکات مهم است بهره‌وری را به 50 درصد افزایش می‌دهد و اگر یادداشت برداری بر اساس استخراج نکته‌های کلیدی باشد، بازدهی بیشتری دارد که میزان آن بسته به چگونگی تنظیم نکته‌های کلیدی است. تنظیم نکته‌های کلیدی به صورت خطی، می‌تواند بازدهی را به 60 درصد افزایش دهد و اگر تنظیم نکته‌های کلیدی به صورت شبکه‌ای صورت گیرد، حتی ممکن است افزایش بهره‌وری تا 100 درصد هم برسد.
تبیین مفهوم نکته‌های کلیدی
گاهی در هنگام مطالعه متن، کلمات و نکاتی را می‌یابیم که اصلی‌ترین جایگاه را در عبارت دارند و حتی سایر واژه‌ها برای تبیین آن‌ها به کار گرفته می‌شود. در حقیقت، خواننده بادیدن این نکات تمام مطالب مرتبط با آن‌ها را در ذهن تداعی می‌کند. نکته‌های کلیدی حاوی یک یا چند کلمه اصلی یا فرعی است و علت گزینش آن‌ها به عنوان نکته کلیدی آن است که با دیدن آن‌ها می‌توان تمام مطالب مربوط به آن‌ها را در ذهن تداعی کرد. بر این اساس می‌توان آن کلمه یا کلماتی را که خارج از متن هستند ولی می‌توانند امر تداعی مطالب را انجام دهند، به عنوان نکته‌های کلیدی برگزید. هر چه در زمان مطالعه برای تشخیص و استخراج نکته‌های کلیدی بیشتر دقت می‌شود یادگیری بهتر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.
مغز در رویارویی با مطالب، نخست به کدگذاری آن‌ها می‌پردازد و سپس مطالب را ذخیره می‌کند و در سومین مرحله، مغز به بازیابی مطالب به هنگام نیاز اقدام می‌کند.
روش‌های ثبت نکته‌های کلیدی

1. روش خطی: در این روش نکته‌های کلیدی در پی یک دیگر به صورت افقی یا عمودی ثبت می‌شود و بازیابی متن با به خاطر آوردن این نکته‌ها انجام می‌گیرد.

2. روش شبکه‌ای: نکته‌های کلیدی بر حسب موضوع به شاخه‌های اصلی، فرعی و فرعی‌تر، طبقه‌بندی و ثبت می‌گردد. جایگاه هر نکته در ارتباط با سایر مفاهیم، مشخص است. در طرح شبکه‌ای تمام شاخه‌های اصلی، باید به عنوان سلسله مطالب کتاب به هم متصل شوند و در صورت تعدد شاخه‌های اصلی، باید با یافتن وجوه مشترک میان آن‌ها، تعدادشان را به سه تا پنج شاخه اصلی تقلیل داده و شاخه‌های دیگر را به آن‌ها ربط داد. این شیوه را می‌توان در باره شاخه‌های رده‌های بعدی نیز به کار گرفت. بهترین زمان برای استخراج نکته‌های کلیدی و اجرای طرح شبکه‌ای، به هنگام مطالعه اصلی است.
اصول اجرای طرح شبکه ای
* مشخص کردن عنوان مطلب: باید عنوان را به گونه‌ای برجسته کرد که چشم در نخستین نگاه متوجه آن شود. (داخل کادر یا با رنگی غیر از رنگ زمینه)

* تمایز شاخه‌های اصلی از شاخه‌های فرعی: برای این کار می‌توان از کادرها و خطوط و رنگ‌ها استفاده کرد. اختصاص جایگاه مشخصی به شاخه‌های اصلی در کنار عنوان مطلب، یادگیری و بازیابی مطالب را آسان می‌کند.

* محدودیت شاخه‌های اصلی: شاخه‌های اصلی باید تعدادشان کم باشد. اگر شاخه‌های اصلی بیشتر از حد متعارف باشد باید با یافتن وجوه مشترک میان شاخه‌ها، هر چند شاخه را در یک گروه طبقه‌بندی کنیم: مثلاً اگر شش شاخه بود به دو شاخه و هر شاخه را به سه شاخه کوچک‌تر تقسیم کنیم.

•    به‌کارگیری علایم و قراردادها: خوب است از علایم اختصاری در طرح‌ها استفاده شود. مثلاً به جای حرف مهم (م) و به جای بزرگ (ب)

انواع طرح‌های شبکه ای

1. مدل شعاعی: عنوان مطالب در وسط صفحه و در داخل کادر، و شاخه‌های اصلی که از سایر نکات فرعی و مرتبط با هر شاخه متمایز شده است در پیرامون عنوان مطالب واقع می‌شود.

2. مدل سازمانی:

الف عنوان مطلب در بالای طرح شبکه‌ای و شاخه‌های اصلی در پایین عنوان مطلب و متصل به آن قرار می‌گیرد و مطالب فرعی هر شاخه نیز در پایین هر شاخه اصلی به ترتیب در زیر آن واقع می‌شوند.

ب می‌توان آن را به صورت آکولادی از کنار صفحه اجرا کرد. در این شیوه عنوان مطلب در سمت راست صفحه قرار می‌گیرد و شاخه‌های اصلی از طریق یک آکولاد به آن متصل می‌گردد. مطالب فرعی نیز به همین شکل به هر شاخه اصلی متصل می‌شود.
زمان‌های مناسب خلاصه برداری
1. زمان خواندن: نوشتن خلاصه کتاب در موقع خواندن

2. بلافاصله بعد از اتمام خواندن: برای بررسی میزان فهم و افزایش میزان نگه داری مطالب.

3. پس از گذشت مدتی از مطالعه: جهت آماده شدن برای امتحان و کلاس و...

روش نظام مطالعه برتر
1. پیش مطالعه:در مدت دو تا شش دقیقه پیش از مطالعه اصلی

 بررسی اجمالی کتاب: قبل از مطالعه باید دید که هدف از خواندن کتاب چیست؟ بعد از مشخص شدن هدف در مدت یک یا دو دقیقه به مطالعه آن بپردازید.

 بررسی اجمالی هر فصل: مطالعه اجمالی در مدت دو دقیقه. تصاویر و جداول و نمودارها و نکات برجسته و تیترهای اصلی و فرعی و نتیجه گیری و پرسش‌های آن فصل از مهم‌ترین نکات است و مطالعه تفصیلی را باید فصل به فصل انجام داد.

سؤال گذاری: مطرح کردن پرسش‌هایی قبل از خواندن. مدت طرح هر سؤال یک تا دو دقیقه می‌باشد. سؤال را می‌توان از تیترهای اصلی و فرعی و نکات برجسته و... طرح کرد، و هنگام طرح سؤال نباید نگران جواب آن باشیم.
2. زمان مطالعه: در هنگام مطالعه باید به برخی نکات توجه داشت

 مطالعه و یادداشت برداری: ضمن خواندن متن با سرعت متناسب، نکات مهم را بر اساس طرح شبکه ای یادداشت کنیم.

بازنگری و بازخوانی طرح شبکه ای

بازیابی و سنجش خود: پرسیدن سؤال‌هایی از خود تا ببینیم که آیا مطلب در ذهن ما با اشکالی مواجه نیست تا در صورت نیاز درصدد رفع آن براییم.

3. پس از مطالعه: تببین این بخش وابسته به تبیین مسئله مرور است که ما در ذیل به آن اشاره می‌کنیم:

مرور: یادگیری در مرحله پیش مطالعه و مطالعه صورت می‌گیرد و مرحله مرور شامل چند مرحله است. در دو مرحله یادگیری 100 درصد مطالب فرا گرفته شده در حافظه کوتاه مدت قرار می‌گیرد، اما برای ثبت و پایداری دایمی مطالب در حافظه، نیازمند ثبت و انتقال به حافظه بلندمدت هستیم که این کار با مرور مطالب میسر می‌شود. برای تبیین مرحله مرور باید منحنی فراموشی را توضیح دهیم.

منحنی فراموشی: فراموشی هم مثل اصل یادگیری تابع قوانینی است. برای این که ذهن دچار فراموشی نشود می‌بایست اولین مرور ده ساعت پس از مطالعه اول و دومین مرور ده روز پس از مرور اول و مرور سوم یک ماه پس از مرور دوم و چهارمین مرور، چهار ماه پس از مرور سوم صورت گیرد با انجام مرور چهارم، تمامی اطلاعات تا یک سال پس از آن در خاطر باقی می‌ماند. بعد از آن لازم است مرور پنجم یک سال پس از مرور چهارم، مرور ششم، دو سال پس از مرور پنجم، مرور هفتم پنج سال پس از مرور ششم، مرور هشتم ده سال پس از مرور هفتم و مرور نهم بیست سال پس از مرور هشتم صورت گیرد.
علامت گذاری و حاشیه نویسی
با علامت گذاری و نوشتن رمزها و نشانه‌ها بر روی مطالب کتاب، ساختمان مطالب کتاب مشخص می‌شود. برای این که در فهم و مرور مطالب مشکلی پیش نیاید، لازم است از نشانه‌های واحد برای علامت گذاری در سرتاسر کتاب استفاده شود.

1. دور تز اصلی کتاب را خط بکشید، و اگر مشخص نشده خودتان آن را مشخص کنید و به آن تز بدهید.

2. نکات اصلی را داخل [ ] قرار دهید.

3. زیر جزئیات مهم خط بکشید.

4. در حاشیه کتاب، تداعی‌ها، پرسش‌ها و انتقادهای خویش از مؤلف را بر اساس مطالعات و تجربیات خود بنویسید.

خلاصه کردن

یک خلاصه خوب آن است که دربردارنده تز اصلی، نکات اصلی و نکات جزئی متن مطالعه شده باشد، البته با این شرط که خواننده از عین الفاظ مؤلف استفاده نکند و تنها با کوشش خودش مطالب را بنگارد.
سوتی‌تر
هر چه در زمان مطالعه برای تشخیص و استخراج نکته‌های کلیدی بیشتر دقت می‌شود یادگیری بهتر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.
مغز در رویارویی با مطالب، نخست به کدگذاری آن‌ها می‌پردازد و سپس مطالب را ذخیره می‌کند و در سومین مرحله، مغز به بازیابی مطالب به هنگام نیاز اقدام می‌کند.